lördag 6 augusti 2011

Sommarpasta

Fick tidningen Laga Lätt av min syster eftersom jag hittade många goda recept i den. Bland annat denna pasta. Den var god och fräsch. Väldigt enkel att göra dessutom.

Grön kycklingpasta med bacon & mynta
4 port

300 g kycklinglårfilé
1 gul lök
1 pkt bacon (140g)
280 g pasta, linguine eller spaghetti
1 pkt frysta gröna ärtor (250g)
1 pkt sugar snaps (150g)
1 påse bladspenat (80g)
1 kruka mynta
½ citron
olivolja
salt & nymalen svartpeppar

1. Putsa och skär kycklingen i mindre bitar. Krydda med 1 stsk salt och 1 krm peppar.
2. Stek kycklingbitarna i 1 msk olja ca 4 min. Lägg dem på ett fat.
3. Skala och hacka löken. Skär baconet smått.
4. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Tillsätt ärterna när det återstår 1 minut av koktiden.
5. Knaperstek baconet 2 min. Tillsätt löken och stek ytterligare 1 min. Blanda bacon och lök med kycklingen.
6. Skölj sugar snapsen, dela dem på längden.
7. Häll av pastan. Blanda den med kyckling, bacon, lök, sugar snaps och spenat. Plocka och tillsätt myntabladen. Pressa över 2 msk citronsaft, ringla över 1 msk olja och krydda med 2 krm svartpeppar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...