onsdag 13 juli 2011

Jordnötsmarinerade kycklingfiléer med kokos och lime

Hos min syster åt jag en supergod rätt. Hon hade tagit fram ett recept med kyckling som skulle marineras i jordnötssmör och sen paneras i kokos med lime. Hon delade upp kyckling i mindre bitar så det blev nästan som nuggets. Det är gott med mindre bitar och nu i efterhand tror jag det var det bästa då paneringen lätt vill brännas vid i stekpannan.
Till detta hade vi ris. Sedan gjorde vi sås på resterna av marinaden och hällde i kokosmjölk och kokade upp. Mycket gott! Denna rätt kommer jag att göra själv sen.

Jordnötsmarinerade kycklingfiléer med kokos och lime
8 port

8 kycklingfiléer
1 dl jordnötssmör
1/2 dl vatten
1 msk soja
2 lime
3 vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek
2 dl riven kokos
2 tsk salt
3 msk olja

Lägg kycklingfiléerna i en plastpåse. Värm jordnötssmöret med vatten och soja i en skål i microvågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min eller i en kastrull. Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv av skalet och pressa ur saften. Blanda ner limesaften i skålen och smaka av med skalad, pressad vitlök och sambal oelek. Häll marinaden över kycklingen. Vänd runt påsen så att marinaden täcker allt kött. Låt stå kallt och marinera minst 2 tim. Blanda kokosen med limeskal och salt. Ta upp och vänd kycklingfiléerna i kokosen. Stek dem i oljan i en stekpanna, ca 5 min. Kontrollera att kycklingen är genomstekt dvs att köttsaften är klar utan rosa inslag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...