lördag 13 augusti 2011

Risotto med grillad tonfisk

Nu har jag jobbat min första vecka efter semestern och jag kände för något snabbt men gott till middag på fredagkvällen. Så när jag stod i affären såg jag tonfisken i fiskdisken så då blev det ett enkelt beslut. Till det blev det en risotto med smak av citron och basilka. Tonfisken har jag bara smort in i olivolja och citronsalt och stekt i grillpanna. Var mycket mycket gott!
Jag gjorde grundreceptet jag har på risotto och tillsatte sedan citron och basilika efter smak.

Risotto (grund)
4 pers

4 dl Arborioris
1 schalottenlök
1-2 msk olja
ca 7 dl höns- eller grönsaksbuljong
ca 3 dl vitt vin
1 dl parmesanost
salt och svartpeppar

Koka upp buljongen och låt den sjuda. Hacka löken fint och fräs den försiktigt i olja tills den blir mjuk och glasig.
Tillsätt vinet och låt koka upp. Sänk värmen, lägg i riset och låt koka tills vätskan sugits upp. Häll nu på buljong så att riset täcks. Rör om och låt koka.
Späd med mera buljong och rör allteftersom. Fortsätt på samma sätt tills riskornen är nätt och jämt mjuka, ca 20 min.
Arboriorisets kärna ska inte vara hård men ha ett tydligt tuggmotstånd. Risotton ska vara lite lös och krämig.
Om riset blir torrt, så späd bara med lite mer vätska. Tag av kastrullen från spisen, blanda ner parmesanosten och smaka av med salt och peppar. Serveras med lite extra parmesan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...