söndag 31 oktober 2010

Ännu mera macarons...

Min nya KitchenAid och jag har bakat macarons denna helg. Det var så otroligt skönt att slippa vispa marängsmeten med elvisp. Dessutom har jag hittat mandelpulver så jag slapp även stå och skålla mandel och mala själv. Vad gör man inte för att göra det lite enklare och få ner tiden lite? Det är tillräckligt med pyssel ändå. Nu känner jag bara att jag behöver en digital våg men man får ta en sak i taget. Jag var lite orolig hur mina macarons skulle bli då jag inte visste hur marängsmeten skulle bli när jag lät kitchenaiden göra jobbet. Man får känna sig fram. Men mina macarons blev helt perfekta och inte en enda sprack eller blev konstig som det annars alltid blir. Det enda jag är lite missnöjd med nu efteråt när de står i kylskåpet är att de blev lite för spröda och smular mer men får man bara låta dem stå i rumstemperatur ett tag så blir det bra. Så jag tror kanske att marängen blev lite för seg och fick gå lite för länge men det är bara att testa sig fram. Men visst ser de fina ut? :) Det blev smakerna pistage (gröna) och granatäpple (lila). Just ja, i fredags köpte jag en macaron med passionsfrukt från NK för de kom från ett franskt konditori som jag har velat besöka för att testa just deras macarons. Jag ville jämföra mina med de riktiga franska macarons gjorda av fransmän. Mina kollegor som är bortskämda med att få äta mina macarons till fikat fick smaka en bit av den för jag ville höra deras jämförelse. Jag blev väldigt rörd när jag de sa att mina var mycket godare. Jag vet inte om de sa det för att vara snälla mot mig men jag hoppas inte det. En kollega sa "jag säger bara sanningen" när jag tacka henne. En sak vi alla tyckte var att passionsfruktssmaken tog över och smakade precis som passionsfruktspralinen hos chokladfabriken. Man kände inget annat, jag ville känna den här mandelsmaken som utgör hela macaronen. Men konsistensen och formen var perfekt. Ska köpa en till nån mer gång och testa. Men jag är väldigt nöjd med mina egna och glad att de är så uppskattade av mina bekanta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...