måndag 4 januari 2010

Africana with banana

Det doftar mycket curry hemma nu. Det förföljer en när man går runt. Men det var det värt och det blev en god fläskfilégryta med en massa godsaker i. Mina föräldrar kom över och åt och det blev uppskattat. Till servering av grytan så hade jag även skivad banan och jordnötter till och det blev pricken över i:et. Absolut en gryta jag kan göra igen. Tyvärr har jag ingen bild men jag hoppas ni lockas av recepet ändå. Grytan kan även göras på kycklingfiléer.

Africana with banana!
6 port

ca 800 g fläskfilé
rapsolja
2 msk curry
salt & peppar
2 dl vispgrädde
2 dl matlagningsgrädde
1 krm sambal oelek
2 mogna bananer
2 vitlöksklyftor
3 msk mango chutney

Tillbehör:
Ris, skivade bananer, jordnötter och chutney

1. Skär fläskfilén i tjocka skivor, fräs curryn i lite rapsolja i en gryta och tillsätt
sedan köttet i omgångar. Bryn hastigt, peppra, salta och lägg åt sidan.
2. Häll ner all grädde, koka upp och sänk värmen. Rör ner sambal oelek, mosa och
tillsätt bananerna.
3. Lägg tillbaka köttet och låt det småkoka i 20 minuter.
Smaka av med pressad vitlök och chutney.
4. Servera med ris samt de olika tillbehören i skålar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...