måndag 4 januari 2010

Mandel- och nougatkaka


Bjöd hem mina föräldrar på middag idag så det blev till att rota runt i mattidningar, kokböcker, utskrivna recept efter nåt passande till kaffet. I kakboken "Två systrars söta" hittade jag ett passande recept som föll mig i smaken för dagen. 6 ingredienser och lätt att göra. Kanon, där hade vi det. Det var en mandel- och nougatkaka. Den var väldigt enkel att göra och den blev saftig och god. Till detta serverades cappuccinos á la nespresso :)
(Pssst...de röda margharetaskålarna på bilderna fick jag i julklapp av mina föräldrar och det var premiär för dem idag)

Mandel- och nougatkaka

4 ägg, delade
400 g grovriven mandelmassa
100 g smält smör
1 tsk bakpulver
125 g nougatmassa

rostade mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en rund bakform.
Vispa ihop äggulor, mandelmassa, smält smör och bakpulver.
Vispa äggvitorna i en ren bunke till hårt skum. Vänd försiktigt ner dem i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter. Lägg folie över kakan efter 25 minuter så att den inte blir för mörk. Låt svalna på ett galler.
Smält nougatmassan i en skål över vattenbad och bred ut över hela kakan, även på sidorna.
Dekorera med de rostade mandelspånen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...