måndag 4 januari 2010

Mandel- och nougatkaka


Bjöd hem mina föräldrar på middag idag så det blev till att rota runt i mattidningar, kokböcker, utskrivna recept efter nåt passande till kaffet. I kakboken "Två systrars söta" hittade jag ett passande recept som föll mig i smaken för dagen. 6 ingredienser och lätt att göra. Kanon, där hade vi det. Det var en mandel- och nougatkaka. Den var väldigt enkel att göra och den blev saftig och god. Till detta serverades cappuccinos á la nespresso :)
(Pssst...de röda margharetaskålarna på bilderna fick jag i julklapp av mina föräldrar och det var premiär för dem idag)

Mandel- och nougatkaka

4 ägg, delade
400 g grovriven mandelmassa
100 g smält smör
1 tsk bakpulver
125 g nougatmassa

rostade mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en rund bakform.
Vispa ihop äggulor, mandelmassa, smält smör och bakpulver.
Vispa äggvitorna i en ren bunke till hårt skum. Vänd försiktigt ner dem i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter. Lägg folie över kakan efter 25 minuter så att den inte blir för mörk. Låt svalna på ett galler.
Smält nougatmassan i en skål över vattenbad och bred ut över hela kakan, även på sidorna.
Dekorera med de rostade mandelspånen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Filodegspaj med getost, tomat och karamelliserad lök

Igår gjorde jag en god vegetarisk paj. Pajskalet består av filodeg och blir frasigt och gott ihop med getosten och löken. Karamelliserad lök...