lördag 12 december 2009

Valnötskyckling med avokadosås




När jag gjorde middagen idag så kändes det som att det var sommarmat jag gjorde. Den hade en sommarton tyckte jag. Vet inte vad som gjorde att jag fick den känslan när det snöade utanför fönstret. Men gott blev det iallafall, och det är ju huvudsaken. I receptet använder de sig av kycklinglårfilé men jag tog kycklingfilé och delade i två tunna schnitzlar och vek ihop med fyllning. Jag skulle kunna tänka mig att minska ner lite på citronskalet för att få valnötssmaken att framträda mer. Till kycklingen serverade jag ugnsbakad potatis och morötter och kokta sockerärtor.

Valnötskyckling med avokadosås
4 port

500 g kycklinglårfilé
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 msk smör
1 dl grovhackade valnötter
rivet skal av 1 citron

Avokadosås
1 avokado
1 tsk pressad citronsaft
1 dl vatten
2 dl vispgrädde
2 msk konc kycklingfond

Vik ut filéerna. Salta och peppra runt om. Bred smör på filéerna och strö över nötter och citronskal. Vik ihop dem och fäst med tandpetare. Stek kycklingen runt om i smör i en stekpanna, ca 12 min. Kärna ur, skala och mixa avokadon med citronsaft och vatten. Koka upp grädde och kycklingfond i en kastrull. Ta av från plattan och vispa ner avokadopurén strax innan servering. Servera kycklingen med såsen, färskpotatis och primörer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...