lördag 10 oktober 2009

Currykyckling


Jag har inte haft nån matinspiration den senaste veckan. Vet inte alls vad jag har varit sugen på och man hamnar lätt i gamla vanliga rätter som går snabbt och enkelt. Man har såna perioder ibland tyvärr. Men idag blev det en ny rätt för mig. Den gick fort men var väldigt god och smakrik. Jag doserade lite mer i några kryddor för att få mer styrka.

Currykycklinggryta
4 port

500 g kycklingfilé
1 msk smör
1 tsk curry
salt, peppar
1 röd + 1 gul paprika
2 dl hönsbuljong
1 dl grädde
2 krm sambal oelek (jag tog ca 1 tsk)
1 pressad vitlök (jag tog 2 st)
½ msk soja
2-3 msk honung (jag uteslöt detta)
1½ msk vetemjöl
salt, peppar
exotisk frukt, t ex papaya, kiwi, vindruvor, banan till garnering
kokt ris

1. Skär kycklingköttet i bitar. Stek det i smör och krydda. Strimla och fräs paprikorna. Lägg över kött och paprika i en gryta. Häll i samtliga ingredienser till grytan och koka upp under omrörning. Sjud i 5-10 min.
2. Smaka av med kryddor. Lägg upp kycklinggrytan på fat och garnera med exotiska frukter. Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...