lördag 29 augusti 2009

Banankaka


Idag kom min syster och systerson på fikabesök. Jag började leta efter nåt gott att baka. Bläddrade i några av mina kakböcker och tidningar och tillslut bestämde jag mig för en banankaka med lite godsaker i som choklad och nötter.
Den gick snabbt att göra men ska stå en stund i ugnen.
Det var jättetrevligt att de kom över på besök. Cissi är den första gäst som inviger espressomaskinen och det blev en caffe latte för oss båda :)
Hos min systerson så gick köpekakorna bättre än det hembakta, haha.

Banankaka med choklad och hasselnötter

100 g mörk choklad
50 g hasselnötskärnor
2 stora, mogna bananer eller 3 små
100 g smör eller margarin
1 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
knappt 1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Smörj och bröa en limpform. Hacka chokladen och nötterna grovt och mosa bananerna. Rör smör och socker pösigt och tillsätt äggen ett i sänder. Rör därefter ner bananmoset. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel och vänd ner blandningen i smeten. Tillsätt därefter nötter och choklad. Häll smeten i formen och grädda 40 minuter i 175 grader.

1 kommentar:

Banankaka med kaffe, choklad och nutella

Hade ett par övermogna bananer hemma och kom genast och tänka på banankaka. Det var länge sen jag gjorde och det bästa är ljummen banankaka ...