söndag 19 juli 2009

Wienerstänger

Idag har jag bakat. Nu när man har semester och har tid så får man lust att baka. Idag blev det wienerstänger. Det var länge sen jag gjorde dem, det var när jag bodde hemma och det är 9 år sen. Jag fyllde hälften av längderna med hallonsylt och de andra med drottningsylt.


Wienerstänger ca 60 st

250 g smör eller margarin
1½ dl socker
2 ägg
6 dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt
Fyllning:
3-4 msk fast, röd sylt
Glasyr:
2 dl florsocker
1½ - 2 msk vatten

Rör matfett och socker. Tillsätt äggen, ett i taget, och mjölet blandat med hjorthornssaltet.
Arbeta till en smidig deg.
Dela degen i 4 delar. Forma ca 40 cm långa längder. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Gör en fördjupning i mitten på varje längd. Fyll med sylt.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min i 200 grader.
Blanda samman ingredienserna till glasyren. Bred den på de varma längderna.
Skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...