lördag 9 maj 2009

Thaifräs med nudlar

Satt och gick igenom några mattidningar hemma idag för idéer till middag. Jag fastnade för en thairätt i Laga Lätt nr 9 2009. Men man skulle ha i böngroddar men eftersom jag inte gillar det så tog jag haricot verts i istället. Det var ett enkelt recept och gott. Men inget "wow". Det är kul att testa lite nya recept.

Thaifräs med nudlar
4 port


1 gul lök
500 g kycklingfilé
2 pkt glasnudlar (á 200 g)

1 röd chilifrukt
2 burkar böngroddar
1 msk olja
1 msk röd currypaste
1 msk asiatisk fisksås
färskpressad juice från 1 lime
1 kruka koriander
½ dl rostad lök
½ dl torrostade jordnötter

1. Skala och strimla löken. Dela kycklingfiléerna i mindre bitar.
2. Koka glasnudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.
3. Sköj och strimla chilifrukten. Häll av och skölj böngroddarna i vatten.
4. Fräs kycklingen i olja och currypaste ca 5 min. Tillsätt lök, chilifrukt, böngroddar och fisksås, fräs ytterligare ca 5 min.
5. Häll av och blanda i glasnudlarna, låt allt bli varmt.
6. Pressa över limejuicen. Plocka bladen från koriandern och blanda dem i woken.
Strö över rostad lök och jordnötter vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...