lördag 9 maj 2009

Thaifräs med nudlar

Satt och gick igenom några mattidningar hemma idag för idéer till middag. Jag fastnade för en thairätt i Laga Lätt nr 9 2009. Men man skulle ha i böngroddar men eftersom jag inte gillar det så tog jag haricot verts i istället. Det var ett enkelt recept och gott. Men inget "wow". Det är kul att testa lite nya recept.

Thaifräs med nudlar
4 port


1 gul lök
500 g kycklingfilé
2 pkt glasnudlar (á 200 g)

1 röd chilifrukt
2 burkar böngroddar
1 msk olja
1 msk röd currypaste
1 msk asiatisk fisksås
färskpressad juice från 1 lime
1 kruka koriander
½ dl rostad lök
½ dl torrostade jordnötter

1. Skala och strimla löken. Dela kycklingfiléerna i mindre bitar.
2. Koka glasnudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.
3. Sköj och strimla chilifrukten. Häll av och skölj böngroddarna i vatten.
4. Fräs kycklingen i olja och currypaste ca 5 min. Tillsätt lök, chilifrukt, böngroddar och fisksås, fräs ytterligare ca 5 min.
5. Häll av och blanda i glasnudlarna, låt allt bli varmt.
6. Pressa över limejuicen. Plocka bladen från koriandern och blanda dem i woken.
Strö över rostad lök och jordnötter vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Enchilada med köttfärs

Jag har varit sugen länge på att göra enchilada. Det är så gott! Och enkelt och smidigt till många. Sen hade jag majs, tomater och gräddfil ...