tisdag 5 maj 2009

Kycklingbollar

Sprang runt i ett par butiker idag och leta efter kycklingfärs. Det är inte ofta jag har sett det och just idag ville jag ha det för att testa ett nytt recept. Och jag blev så glad när jag hitta det att jag övervägde att köpa flera förpackningar och bunkra men då kopplades mitt sunda förnuft in och menade att nu vet jag var jag kan köpa det och så köpte jag bara en förpackning :)
Alltså, denna kväll blev det kycklingbollar med citron. Man skulle blanda ihop allt och sen göra små bollar. Haha, det var inte så enkelt som det stod i receptet. Smeten var rätt lös så man fick försöka göra dem så runda det gick.

Sen skulle de stekas i olja och där får man passa sig så man inte bränner sig då det skvätter rejält med olja. Sen ska de serveras med salviablad men jag hade bara rosmarin så det fick duga.

Till det serverade jag citronklyftor runt om, couscous och yoghurt.

Väldigt gott och kommer att göras igen.

Här kommer receptet på dessa små bollar.

Kycklingbollar med citron & salvia
400 g kycklingfärs
1 gul lök (jag tror ½ skulle räcka)
2 st vitlöksklyftor
2 tsk mango chutney
0,5 tsk sambal oelek
0,5 st citron (saft och skal)
0,5 tsk salt
1 krm peppar
Olja
Salvia

Skala och finhacka lök och vitlök. Blanda alla ingredienser i en skål.
Forma små bollar och stek i olja.
Lägg upp dem på fat och garnera med salviablad.

Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...