onsdag 4 februari 2009

Känner mig lurad på chokladen

Häromdagen när jag var i affären så var jag sugen på choklad. Tittar mig i hyllan och ser ovan choklad ligga där. Tycker det verkar gott eftersom jag gillar apelsin i chokladen och jordgubbar är ju gott. Alltså måste det bli en bra kombination. När jag sen senare på kvällen smakar chokladen blir jag besviken. Det smakar inte apelsin och jordgubbarna känns inte så mycket. Alltså känner jag mest bara mörk choklad med lite crisp i. Men var är apelsinen som brukar ge mycket smak i choklad. Vänder och läser på baksidan av förpackningen.
Där står det: "Mörk choklad med jordgubbar och apelsinolja". Jag läser listan över ingredienser och kommer till apelsinoljan som nästan står i slutet. 0,2% apelsinolja!!!
Kan man då på förpackningen skriva att det är "Jordgubbar och Apelsin"?
Jag känner mig lurad. I fortsättningen kommer jag läsa innehållet på varor jag handlar för att inte bli besviken.

2 kommentarer:

  1. Åh, när jag läser detta känner jag att jag bara måste ge dig ett boktips: "den hemlige kocken" av Mats-Erik Nilsson. Handlar om "det okända fusket med maten på din tallrik". Inressant läsning. Det finns en uppföljare också - "äkta vara", men den har jag själv inte hunnit läsa ännu. Hälsningar Martina...igen (Malins kompis...)

    SvaraRadera
  2. Haha, tack. Jag har faktiskt stått och tittat på den boken flera gånger och jag har en känsla av att jag snart kommer äga den :)

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...