måndag 28 september 2020

Honungskyckling med sesamnudlar

I fredags fick jag äntligen hem Jennie Walldéns nya kokbok "Wok, ris, nudlar" och jag har längtat länge efter den då jag älskar asiatisk mat och har lagat mycket mat från hennes tidigare kokböcker. Sen älskar jag ju wok och nudlar så den boken passar mig perfekt. Och jag har bläddrat fram och tillbaka bland recepten och först ut att testa första receptet blev denna honungskyckling med sesamnudlar.
Enkelt och mycket gott! Kycklingen som blir så god när den har rumlat om lite bland honung blir så god när den får denna mörka krispiga stekyta. Nudlarna blir det lite speciell smak på med såsen då det är både sesampasta och jordnötssmör i.
Sedan hade jag tyvärr ingen gurka som tillbehör men det dög bra ihop med hackade jordnötter och salladslök ändå.



Honungskyckling med sesamnudlar
4 port

500 g kycklinglårfilé
2 msk soja
1 msk honung
1 tsk färsk ingefära, riven
1 klyfta vitlök, riven

Sås
2 msk tahinipasta
2 msk jordnötssmör
2 msk risvinäger
1 msk strösocker
2 msk sesamolja
3 msk japansk soja
1 tsk färsk ingefära, riven
2 klyftor vitlök, riven

Nudlar
250 g äggnudlar
½ gurka, skuren i tunna tändstickor
3 salladslökar, i tunna skivor
2 msk salta jordnötter, hackade
2 msk vita sesamfrön, rostade
ev chiliolja

1. Börja med kycklingen. Skär i mindre bitar och lägg i en skål. Tillsätt honung, soja, riven ingefära och riven vitlök.
2. Blanda väl och låt stå medan du förbereder det andra.
3. Sås: blanda alla ingredienser till såsen.
4. Stek kycklingen på hög värme. Ställ åt sidan.
5. Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Tillsätt några matskedar nudelvatten till såsen. Häll av vattnet i ett durkslag och blanda sedan med såsen.
6. Servera sedan nudlarna med kycklingen och toppa med gurka, sesamfrön, jordnötter och salladslök


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...