tisdag 1 oktober 2019

Oreo-inbakad chocolate chip cookie

Jag har missat att visa er denna 2 i 1-kaka som jag bakade när jag och min systerson hade en helg för oss själva innan sommaren.
Både jag och min systerson tycker om oreos väldigt mycket och när han var iväg på fotbollsmatch så ställde jag mig och experimentera i köket. Jag gjorde en chocolate chip cookie deg och sen baka jag in en oreo i varje kaka. Mums! Så två favoritkakor i en och samma. Nu behöver man inte välja vilken kaka man ska äta :)

                  

Oreo-inbakad chocolate chip cookie

1 paket oreos

Chocolate chip cookie-deg:
200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl socker
1,5 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 dl chokladknappar

1. Börja med att sätta ugnen på 200°C och klä en plåt med bakplåtspapper, ställ åt sidan.

2. Vispa rumsvarmt smör med strösocker, farinsocker och vaniljsocker krämigt.
3. Tillsätt ägg och äggula, rör om tills smeten går ihop.
4. Arbeta sedan in vetemjöl, bakpulver och salt. Knåda ihop en smidig kakdeg.
5. Tillsätt chokladknapparna och arbeta in dem i degen.
6. Tag sedan en oreo och klä deg runt så kakan täcks. Lägg dom sedan på bakplåtspappret och tänk på att de kommer flyta ut så lägg dom inte för tätt.
7. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca. 9-10 minuter.
8. Låt svalna på plåten innan du flyttar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...