måndag 5 november 2018

Kakdegsbollar, cookie dough balls

Gillar ni kakdeg? Alltså ej tillagad kakdeg? Om ni gör så måste ni göra dessa kakdegsbollar.
Jag älskar "rå" kakdeg. Det är ju godare än när det är tillagat i många fall. Jag är glad att det blir något tillagat när jag bakar för jag kan knappt sluta äta deg eller smet :)
Så därför till helgens kalas när vi firade min pappa som fyllde 70 år så testade jag att göra dessa bollar. Jag kände för att göra något enkelt och då tänkte jag att jag kan göra kakdeg och sen rulla i smält mörk choklad. Och vill man inte ha choklad runt så går de bra att äta ändå, då smakar de ju ännu mer kakdeg :) Så den kakdegen jag gjorde var en klassisk chocolate chip cookie-deg. Den blir lite kladdig men det går bra att rulla.

                  

Kakdegsbollar
ca 24 st

125 g mjukt, rumstempererat smör
0,5 dl strösocker
0,75 dl brunt farinsocker
2 msk mjölk
1,75 dl vetemjöl
100 g mörka chokladknappar eller grovhackad mörk choklad

100 g mörk choklad

1. Vispa ihop smör, strösocker och farinsocker länge tills du får en riktig fluffig smet.
2. Ha i mjölken och vispa lite till.
3. Tillsätt därefter vetemjölet och blanda försiktigt med en slickepott till en jämn smet.
4. Ha till sist i den mörka chokladen och blanda bara precis tills chokladen fördelat sig jämt i kakdegen.
5. Rulla sedan små bollar och lägg på bakplåtspapper på en bricka.
6. Ställ kallt i ca en timma.
7. Smält mörk choklad och ta ut bollarna ur kylen och rulla i den smälta chokladen och låt den sedan stelna i kyl.

Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...