torsdag 4 januari 2018

Sötpotatissoppa med örtolja

God fortsättning!

Jag hoppas det nya året har börjat bra. Ni kanske har några nyårslöften?
Jag kan gissa på att flera har tankarna på att äta mer vegetariskt och minska ner på kött.
Då ska jag passa på att tipsa om denna goda soppa. En soppa som jag fick på jobbet i november när vi hade fortbildningsdag. En härlig sötpotatissoppa med örtolja och så rostade pumpafrön (men jag hade inga hemma denna gång) och så en härlig krämig kokosyoghurt. Mycket gott!
Den är enkel att göra så passar bra att göra en vardag.

                   

Sötpotatissoppa med örtolja
4 port

Soppa
6 dl vatten
2 st morötter
400 g sötpotatis
1 st grönsaksbuljong, tärning
2 tsk riven färsk ingefära
2 st rivna vitlöksklyftor
1 dl pressad apelsinsaft
peppar
salt
1 msk smör

Örtolja
1 dl olivolja
2 dl färsk koriander
1 msk citronsaft
salt
peppar

Till servering
50 g pumpakärnor
Se tips nedan

1. Rosta pumpakärnorna i en torr, het stekpanna cirka tre minuter.
2. Koka upp vatten och lägg i buljongtärning. Skala morötter och sötpotatis och skär i bitar.
3. Fräs morötter och sötpotatis i smör i en gryta, riv ned vitlök och ingefära. Häll över grönsaksbuljongen och koka grönsakerna mjuka, ca 15 minuter.
4. Häll i den pressade apelsinsaften och smaksätt med svartpeppar och ev salt. Mixa soppan slät.
5. Örtolja: Mixa olivoljan med koriander och citronsaft till en slät örtolja. Smaka av med salt och peppar.
6. Häll soppan i små skålar och toppa pumpakärnorna och ringla över lite örtolja.

Tips: ta gärna det översta tjocka lagret i en kokosmjölksburk och lägg en klick i soppan, alternativt blanda ut med lite turkisk yoghurt för en extra smakupplevelse. Underbart ihop med soppan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...