söndag 3 december 2017

Vietnamesisk torsk med krispig sallad

Jag fick tips om denna rätt från min syster och när jag såg receptet så förstod jag direkt att det var något för mig. Enkla ingredienser och fantastiska smaker av lime, chili, ingefära och soja.
En rätt av Jennie Walldén som har gjort många fantastiska rätter som jag gärna lagar.
Den här rätten går fort att tillaga och smakerna dansar i munnen och det är så gott!
Gillar ni asiatisk mat så gör då denna, jag tror inte ni blir besvikna.

                                

Vietnamesisk torsk med krispig sallad
4 port

700 g torskrygg, i 4 jämnstora bitar

Vietnamesisk sås (nuoc nam)
2 msk fisksås
2 msk rörsocker
2 lime, saft av
1 klyfta vitlök
1 röd färsk chili

Sallad
1 klyfta vitlök
1 tumstor bit ingefära
3 msk japansk soja
1 rödlök
1 morot
2 pak Choi
1 rejäl näve böngroddar
1 rejäl näve färsk bladspenat
4 salladslökar, i tunna skivor
1 bunt koriander, hackad
1 dl jordnötter, grovhackade
salt och nymalen svartpeppar
neutral matolja, att steka i

1. Börja med såsen. Blanda fisksås, rörsocker samt limesaft till sockret löst sig. Riv vitlök, skär chilin i tunna skivor och rör ner i såsen. Ställ åt sidan att vila.
2. Till smaksättningen av salladen - riv ingefära och vitlök. Blanda med sojan.
3. Skär löken i båtar, morot i tunna strimlor och pak Choi i munsstora bitar. Fräs dessa tre grönsaker i en rykande het stekpanna eller wok i 1 minut. Häll på den smaksatta sojan och vänd runt. Dra av från värmen och tillsätt böngroddar och spenat. Vänd rund. Strössla på salladslök, koriander och jordnötter.
4. Salta och peppra fisken lätt, stek sedan i ca 2-3 minuter per sida. Lägg upp på tallrikar, häll över den vietnamesiska såsen och servera genast med den ljumma salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...