onsdag 27 december 2017

Getostskiva med umeboshi

Jag hoppas ni har haft en riktigt skön jul och ätit en massa gott och att ni har fått vara lite lediga.
Jag har haft det bra. Firat jul hemma hos föräldrarna med mina syskon och deras respektive och barn. Mysigt!
En massa god julmat och godis har det blivit men som vanligt vid den här tiden så är man mer sugen på annat :)
För lite sen gjorde jag en förrätt med umeboshi, vet ni vad det är?
Det är syrade och inlagda umeboshiplommon. Rätt så speciellt. Jag har aldrig ätit det förut men fick tips om detta så när jag besökte en asiatisk stormarknad så passade jag på att inhandla det.
Sedan hitta jag ett recept ihop med getost. Det var väldigt gott och kan vara kul att bjuda på för det är nog inte många som har smakat det. Men det går inte åt så mycket av dem.
                                

Getostskiva med umeboshi
1 port

1 salladsblad
en skiva getost (tänk en mängd för en person till förrätt)
honung
valnötter, hackade
1 umeboshi-plommon

Lägg getosten på salladsbladet. Fördela hackade valnötter runt om getosten.
Ringla över lite honung på osten och valnötterna.
Skär sedan umeboshi-plommonet i mindre bitar och fördela över osten.
Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...