onsdag 8 november 2017

Blomkålstabbouleh med halloumi

En stor favorit hos mig är tabbouleh. Det är så fantastiskt gott så jag har svårt att sluta äta när jag väl sätter igång :) Igår gjorde jag en annan variant men med blomkål istället för bulgur. Sedan lite pistagenötter i. Det som är pricken över i:et är den pressade citronen som bryter av så bra med persiljan.
Till det stekte jag halloumi. Sedan kan man ha t ex tzatziki till eller/och pitabröd. Jag skulle ta pitabröd med mig till matlådan men det glömdes bort på köksbordet. Men det gick bra ändå. Salladen blir väldigt saftig så jag känner inte att jag behöver en sås till. Det här kommer definitivt att göras många gånger!

                               

Blomkålstabbouleh med halloumi
4 port

200 g halloumi
2 msk olja

Blomkålstabbouleh
1 blomkål (1 blomkål motsvarar ca 600 g)
2 msk färskpressad citronjuice
4 msk olivolja
2 tomater
1 kruka basilika eller mynta
1 kruka persilja
2 salladslökar
75 g skalade, hackade pistagenötter
salt
peppar

Ex på tillbehör:
Tzatziki, pitabröd och salladsblad

1. Tabbouleh: Ansa blomkålen. Mixa blomkålen i en matberedare eller riv grovt på ett rivjärn till ett ris (Jag skar buketterna med kniv och det blev väldigt bra).
Blanda med citronjuice och olivolja. Krydda med salt och peppar.
2. Skär bort det hårda fästet på tomaterna och hacka dem. Hacka örterna grovt. Strimla salladslöken fint.
3. Blanda blomkålsriset med tomathack, örter, salladslök och pistagenötter.
4. Halloumi: Skär halloumin i skivor och stek i olja ca 5 minuter, tills de fått färg.
5. Tillbehör: Dra isär salladsbladen och skölj eventuellt. Lägg salladsbladen på ett fat, lägg på tabbouleh och halloumi. Eller servera med pitabröd och tzatziki.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...