torsdag 7 september 2017

Marockansk gryta med saffran, russin, kanelstekta morötter och löskokt ägg

Jag har fortfarande ett par rätter kvar att presentera efter jag hade Linas inspirationskasse för ett par veckor sen. Denna rätt är vegetarisk och var riktigt god. Dock har jag lite svårt för saffran i mat då jag tycker den tar överhanden för mycket. Men jag tog lite mindre för att få lite smak så det blev jättebra och passade mig bra.
De kanelstekta morötterna var nog det bästa. Så gott!
Jag serverade rätten med kamutvete istället för naanbröd och det blev mycket bra.

                                 

Marockansk gryta med saffran, russin, kanelstekta morötter och löskokt ägg
2 port

2 ägg
1 silverlök
½ zucchini
olja
2 vitlöksklyftor
1 pkt saffran
3/4 tsk malen kanel
3/4 tsk spiskummin
2 krm chili flakes
1 krm salt
1 förp konserverade körsbärstomater
1 ask russin (42 g)
3/4 dl vatten
½ tärning grönsaksbuljong
100 g snackmorötter
½ tsk socker
1 krm malen kanel
1 krm salt
1 förp naanbröd
½ knippe bladpersilja

1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Koka upp en liten kastrull med vatten. Lägg ner äggen och låt koka 7 min. Spola kallt.
3. Skiva löken. Tärna zuccini.
4. Fräs alla grönsaker i lite olja i en traktörpanna tillsammans med vitlöksklyftor (pressade). Krydda med saffran, malen kanel, spiskummin, chili flakes och 1 krm salt. Låt fräsa 1-2 min.
5. Tillsätt körsbärstomater, russin, vatten och buljongtärning. Sjud under lock 5-7 min.
6. Dela morötterna på längden. Fräs morötterna i en stekpanna med olja. Krydda med socker, kanel och 1 krm salt. Låt fräsa 2-3 min.
7. Tillaga naanbröd enligt anvisning på förpackningen.
8. Grovhacka persilja. Skala och halvera de kokta äggen. Toppa grytan med persilja och ägghalvor. Servera med nybakat naanbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...