onsdag 23 augusti 2017

Ljummen linssallad med mandelpesto

För lite sen gjorde jag denna goda linssallad med mandelpesto och bacon. Riktigt gott. Jag bytte ut gröna linser mot röda för tycker det ser trevligare ut med lite färg. Dock blev mina linser lite väl kokta men det är smaken som räknas :) Sedan la jag dit lite tomater också.
En riktig sommarrätt och som jag kommer göra fler gånger.

                                 

Ljummen linssallad med mandelpesto
4 port

2 dl torkade gröna linser
140 g bacon
300 g frysta haricots verts
2 dl frysta gröna ärtor
70 g färsk spenat
30 g parmesan

Mandelpesto
1 dl sötmandel
50 smör
1 tsk flytande honung
0,5 tsk salt
1 citron, finrivet skal (endast det gula) och saft av halva.

Skölj och koka linserna mjuka, ca 15 min på låg värme.
Mandelpesto: Rosta mandlarna i torr stekpanna tills de har mörkbruna fläckar. Mixa eller finhacka mandeln till ett fint kross. Smält smöret i en kastrull och bryn på låg värme tills det doftar knäck. Häll i mandeln, honung och salt. Blanda i citronskal och saft, rör om och ställ åt sidan.
Stek bacon knaprigt i en het stekpanna. Koka haricots verts och ärter i saltat vatten 1 min.
Vänd varsamt runt linserna med peston. Varva spenat, ärter, bönor och linser på ett fat och toppa med hyvlad parmesan och bacon brutet i mindre bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...