onsdag 30 augusti 2017

Chocolate chip cookies med salta mandlar

Ibland bakar jag chocolate chip cookies som man oftast har ingredienserna hemma (eller jag i alla fall). Men jag testar mig runt bland olika recept för nåt kan ju vara godare än det senaste jag testade.
Denna gång var det systrarna Eisenman's recept som testades. Det är ett grundrecept och sedan kan man lägga till det man själv vill ha. Bara att testa sig fram till den ultimata smaken.
Du kan ha i kokos, torkade frukter, nötter eller kanske jordnötssmör?
Jag testade att ha i salta mandlar. Jag grovhacka dem och hade i. Mums! En god kombo. Nästa gång kan det nog bli kokos bland annat :)
Dock gjorde jag ungefär dubbelt så stora kakor så jag fick ut ca 12 st istället för 24 st :)

                                

CHOCOLATE CHIP COOKIES ca 24 st
175 g smält smör, svalnat
2 ½ dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 200 g mörk choklad, grovhackad eller 150 g chokladknappar (eller/och annan smaksättning)
 
Värm ugnen till 175 grader.
Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst. Vispa i ägget och äggulan.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten och blanda till en slät deg. Blanda till sist i chokladen.
Klicka ut degen på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 17 minuter. Låt kakorna svalna något på plåten. Lägg sedan över dem på ett galler för att svalna helt.

Tips på smaksättningar

  • Nötter (t ex mandlar, jordnötter, pekannötter, cashewmötter, hasselnötter mm)
  • Frön (solrosfrön, pumpafrön, linfrön, sesamfrön mm)
  • Kokos
  • Torkade frukt (t ex russin, tranbär, ananas, aprikoser, fikon, katrinplommon mm)
  • Nötsmör (t ex jordnötssmör, mandelsmör, hasselnötssmör mm)
  • Choklad (ljus, mörk, vit)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...