lördag 18 mars 2017

Minipannkaksmuffins med havregryn och blåbär

Idag blev det pannkaksmuffins till frukost :) Jag hittade receptet igår hos en amerikansk bloggare. Det såg så gott ut så jag kunde inte motstå. Kruxet är bara att översätta deras amerikanska mått till våra. Men det gick bra och det var gott med färska bär i och sen dränka dem i lönnsirap :) Mmm....
Man gör dem i en minimuffinsform och det blir 24 st. Jag åt dem bara med lönnsirap och färska blåbär men gott med cream cheese eller en krämig yoghurt till. Eller om man gör det som en rätt till brunchen. Nästa gång ska jag ha i hallon istället och kanske nån liten chokladknapp.
Nej, inte den nyttigaste frukosten men ibland så får man unna sig det lilla extra.
Jag har omvandlat receptet till våra svenska mått så ni slipper det jobbet utan bara kan börja baka dem.

                            

Pannkaksmuffins
24 st

2,4 dl mjöl
1,2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
2 msk socker
2,4 dl "buttermilk" = Blanda 2,4 dl mjölk med 1 msk vinäger och blanda om och låt stå 10 min.
1 ägg
2 msk lönnsirap
2 msk smält smör
färska blåbär

Sätt på ugnen på 175 grader.Smöra muffinsplåten.
Blanda mjöl, havregryn, bakpulver, bikarbonat, salt och socker i en skål och rör om så det blandas.
I en annan skål blandar du buttermilk, ägg, lönnsirap och smält smör och vispar ihop.
Häll sedan vätskan till de torra ingredienserna och rör om med en sked tills allt är blandat.
Häll i blåbär. Spara några blåbär att toppa varje muffins i plåten.
Baka i 10-12 minuter. Servera dem sedan ljumna med lönnsirap.
Går även bra att frysa om man får några över :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...