måndag 5 september 2016

Potatisflan

I helgen blev det kräftor och jag älskar kräftor, jag åt ett kilo själv utan problem. Hade lätt kunnat ännu mer :) Men det är ju inte så mycket mat och bara äta det så då gjorde jag potatisflan som tillbehör. Jag såg det först hos bloggen Matplatsen men originalet är från Allt om Mat.
Det var enkelt att göra och det var gott till. Kul med lite variation än den vanliga pajen till kräftor. Kanske att jag skulle ha nån mer smakrik ost på eller getost som ger mer smak. Smördeg och potatis smakar inte så mycket. Men man kan ha på vad man själv tycker om.

                                   

                                   

Potatisflan
6 pers

1 rulle kyld smördeg
10 kalla kokta färskpotatisar
½ tsk flingsalt
2 krm nymald svartpeppar
1½ dl riven parmesanost
1 ägg

Topping:
10 pärl- eller körsbärstomater
70 g tunna skivor parmaskinka
oreganokvistar

Tillbehör:
blandad grönsallad
vinägrett

1. Sätt ugnen på 225 grader. Rulla ut smördegen med sitt papper under och lägg det på en plåt. Nagga degen väl.
2. Skiva potatisen och lägg den i rader, lite omlott, på degen. Strö över salt, peppar och parmesan.
Vispa upp ägget. Vik in kanterna på degen och tryck till med en gaffel. Pensla kanterna med ägg.
3. Grädda flanet mitt i ugnen 20-25 minuter tills det börjar få fin färg i kanterna. Låt svalna.
4. Halvera tomaterna. Toppa flanet med tomater, skinka och oregano. Servera med sallad och vinägrett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...