tisdag 9 februari 2016

Semmelkladdkaka

En dag som denna så måste det ju handla om fettisdagen eller hur? :)
Har det blivit någon semla idag? Jag har fått en och det var så gott! Jag älskar semlor. Men i år har jag testat något nytt och det är semmelkladdkaka. Har ni testat? Det var över mina förväntningar och så gott. Jag älskar grädde och mandelmassa, det är ju det bästa med semlan så därför passa den kladdiga varianten mig så jag inte fick så mycket "torr" bulle. Sen kan man äta många bitar :)
Enkel att göra och perfekt att bjuda på. Så den här kommer jag göra flera gånger. Mums!

                               

                          

Semmelkladdkaka
Ca 8 bitar

150 g smör
100 g mandelmassa (jag tog lite mer)
2 tsk kardemummakärnor
2½ dl strösocker
3 ägg
2½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Topping:
75 g mandelflagor
2 dl vispgrädde
Florsocker

Smör till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret. Riv mandelmassan. Mortla kardemummakärnorna.
3. Rör samman alla ingredienser till kakan i en bunke.
4. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, ca 20 cm i diameter. Smöra insidan av kanterna.
5. Häll smeten i formen och grädda sedan i mitten av ugnen ca 20-25 min.
6. Låt kakan svalna.
7. Rosta mandelflagorna i en stekpanna. Häll av på en tallrik och låt svalna.
8. Vispa grädden lätt.
9. Bred ut grädden över den avsvalnade kakan. Strö över mandelflagorna och pudra över lite florsocker.

Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...