onsdag 17 juni 2015

Midsommartårta

Är det full planering nu inför midsommar? Allt klart med vad ni ska ha på lunchen? Och glöm inte desserten :) Om ni inte har bestämt vad ni ska bjuda på till dessert så kan jag absolut rekommendera denna midsommartårta. En jordgubbsmoussetårta på brownie- och daimbotten. Så fantastisk god!
Och den är inte svår att göra. Jag hitta receptet på Ica där jag hittar många goda recept.
Så den här kan jag garantera gör succé. Jag bjöd mina kollegor igår på denna då det var min vecka att bjuda på fika och jordgubbar kände jag nästan var ett måste när det är midsommarvecka. Den uppskattades av alla. Den är mäktig så den räcker till många.
Så den här kommer jag göra fler gånger och även testa andra bär istället för jordgubbar. Men jag insåg i efterhand att jag hade mer jordgubbar i fyllningen än vad som stod i receptet men det gör inget. Blir bara mer smak.

GLAD MIDSOMMAR!


                      

                                      

Midsommartårta

110 g smör
2 1/3 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 ½ tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim (á 56 g)
smör + ströbröd till formen (jag hoppade över ströbröd för att inte förstöra moussen, räcker med smör i nederkant där brownien ligger och sen bara skära runt kanten innan man öppnar springformen försiktigt)

Fyllning
5 gelatinblad (jag tog ett extra halv blad till efter tips från andra)
½ liter jordgubbar
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde

Garnering
½ - 1 liter jordgubbar

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
3. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Bre ut smeten i en smord, bröad springform, ca 24 cm i diameter.
4. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
5. Fyllning: Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
6. Mixa jordgubbarna i en matberedare eller med stavmixer till en slät puré.
7. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens.
8. Värm 1/10 av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén.
9. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller i frysen. Tina 4 timmar i rumstemperatur vid servering (vid fryst).
10. Toppa tårtan med rensade jordgubbar.

ÄT OCH NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...