onsdag 27 maj 2015

Lasagne med dragon och citrondressad spetskål

Nu är det dags för näst sista rätten i Linas Matkasse som jag hade förra veckan. Detta är en vegetarisk lasagne med dragon och spetskål. Kom på mig själv att jag inte brukar använda dragon. Kom inte ens på vad det smakar. Det närmaste jag kommer dragon i mat annars är bearnaiseås :)
Lasagnen var god men lite för lite sås tycker jag, blev lite för tunt per lager och det räckte inte till alla lasagneplattorna så fick skippa ett par. Men man kan ju utöka såsmängden lite till så blir det perfekt.
Den citrondressade kålsalladen var riktigt fräsch och god. Den kommer jag göra som tillbehör fler gånger.

                                        

Lasagne med dragon och citrondressad spetskål
2 port

½ gul lök
2 vitlöksklyftor
1/4 spetskål
1 msk smör
1 msk vetemjöl
4 dl mjölk
½ msk torkad dragon
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ förpackning gröna ärtor
200 g färska lasagneplattor
½ förpackning fetaost
1/4 spetskål
½ förpackning rädisor
½ citron
2 tsk olja
1 tsk flytande honung
1 ½ krm salt

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Finhacka lök och vitlöksklyftor. Skär 1/4 spetskål i mindre bitar.
3. Fräs all lök i smör i en stekpanna. Pudra ner mjöl. Vispa ner mjölk, lite i taget. Krydda med dragon, salt och svartpeppar. Låt sjuda 2-3 minuter.
4. Blanda ner spetskål och gröna ärtor. Låt sjuda ytterligare 1-2 minuter.
5. Varva spetskålsstuvningen med färska lasagneplattor i en liten ugnsform (ca 26*20 cm). Börja och avsluta med stuvning. Smula över fetaost. Gratinera mitt i ugnen 15-20 minuter.
6. Citrondressing: blanda finrivet skal och pressad saft från citron, olja, honung och salt i en salladsskål.
7. Strimla 1/4 spetskål så tunt som möjligt. Kvarta eller skiva rädisor. Blanda ner i dressingen i salladsskålen.
8. Servera fetaostgratinerad lasagne med citrondressad spetskålsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...