tisdag 6 januari 2015

Thailändsk fiskgryta

God fortsättning! Jag hoppas att det nya året har börjat bra för er. Här har dagarna gått i slappandets tecken. Så skönt att bara vara och läsa, laga mat och göra sånt man gillar.
Nu i januari börjar alla dessa billiga maträtter och nyttiga alternativ dyka upp. Samma sak varje år. Men det är inget som jag går efter utan äter det jag vill ha.
Häromdagen gjorde jag en god thailändsk fiskgryta som jag hitta i senaste Elle Mat & Vin och även gårdagens och dagens middag kommer från samma tidning och dyker upp här senare.
I denna fiskgryta tog jag lax istället för kolja som står i receptet. Just av den enkla anledning att jag hade lax i frysen. Men absolut en rätt jag kommer göra igen.

                                            

Thailändsk fiskgryta
6 port

3 citrongräs
1 msk olja
3 msk röd thaicurry
2 burkar kokosmjölk
2 röda chilifrukter (finhackade)
1 vitlöksklyfta (hackad)
2 msk finriven ingefära
1 kryddmått chiliflakes
1 lime, rivet skal och saft
1 msk hackad koriander
salt
1 kg koljafilé
½ kg räkor med skal

Banka citrongräset med ett knivskaft (för att frigöra smakerna).
Hetta upp en gryta med olja och röd curry och fräs en liten stund. Häll i kokosmjölken och lägg i citrongräset. Låt koka upp. Lägg i alla kryddor, rivet limeskal och limesaft. Smaka av, tillsätt eventuellt lite salt om det behövs. Skala räkorna och skär fisken i kuber. Lägg i fisken och låt koka med i några minuter. Fiska upp citrongräset. Lägg till sist i räkorna och toppa med finhackad koriander. Om du önskar mer styrka kan du toppa med ytterligare chiliflakes. Servera gärna med jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...