måndag 17 november 2014

Gratinerad tagliatelle á la café de Paris

Jag har hittat till Allt Om Mat's hemsida på sistonde och vad mycket goda recept de har!
Jag är uppvuxen med Allt Om Mat och jag har läst åtskilliga tidningar. Men det är en av de bästa mattidningarna i Sverige. Så på deras hemsida kan man hitta massa goda recept.
Där hitta jag denna lilla raring. Så det fick bli min lördagsrätt. Enkel att göra och mycket god.
Men jag tog champinjoner istället för kantareller för jag är inte helt frälst i svamp och det är mest bara champinjoner som funkar :) Men har börjat gilla smörstekta kantareller i mindre mängd.
Så här kommer nu receptet.


                                          

Gratinerad tagliatelle á la café de Paris
4 port

1 tsk smör, + smör till fatet
10 st schalottenlökar
2 dl riven ost
600 g kycklingfilé
5 st marinerade soltorkade tomater
2 dl grädde
5 dl rensade kantareller
2 msk rosmarinblad
salt & peppar
50 g aromsmör café de paris, färdigköpt
Tagliatelle

1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen och låt den rinna av i ett durkslag.
2. Skala och skiva löken, strimla tomaterna. Salta och peppra kycklingfiléerna.
3. Hetta upp smöret i en liten gryta. Stek kycklingfiléerna under lock i 5 minuter på varje sida.
4. Efterstek på svag värme under lock 5-7 minuter., kycklingen är färdig vid 70 grader innertemperatur, använd stektermometer. Ta upp kycklingen och håll den varm.
5. Lägg aromsmör i grytan och hetta upp det på medelstark värme.
6. Fräs i löken, tomaterna och svampen i 3 minuter. Blanda i rosmarinblad.
7. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda det stekta med pastan och osten på ett smort ugnssäkert fat. Ringla över grädden.
8. Gratinera i mitten av ugnen i 5 minuter, tills osten smält och pastan fått fin färg. Toppa med kycklingfiléerna skurma i skivor. Peppra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...