tisdag 9 september 2014

Kokospanerad fisk med mangosallad

Köpte den nya mattidningen "Vardagslyx" för några veckor sedan som Elle Mat & Vin ger ut. I den finns så många lättlagade och goda recept. Idag testa jag det första receptet därifrån och det är en mycket enkel rätt och väldigt fräsch. Jag älskar ju kokos så för mig var den perfekt. Kokos med mynta och lime. Mmmm, vilken kombo. Och så en mango- och gurksallad till som också var jättegod. Det här kommer jag göra flera gånger. Man får lite tropisk känsla över rätten :)


                                

Kokospanerad fisk med mangosallad
4 pers

4 norska torskfiléer
1 mango
½ gurka
3 msk mynta (finstrimlad)
2 salladslökar
1 chili (urkärnad och finhackad)
2 msk olivolja
1 lime, saft och rivet skal
25 g riven kokos
25 g panko eller ströbröd

Sätt ugnen på 180 grader. Skala och skär mangon i bitar (eller använd fryst mango och tina).
Skär gurkan i jämnstora bitar. Blanda med 2 msk mynta, salladslökarna, chili, 1 msk olja och limesaft, ställ åt sidan.
Blanda riven kokos, panko, rivet limeskal, 1 msk mynta och 1 msk olja.
Strö blandningen över fiskfiléerna och tillaga i ugnen i ca 8-10 minuter tills fisken är klar.
Servera med mangosalladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...