måndag 17 februari 2014

Kycklingwok i röd curry

Vilken härlig dag det har varit idag. Solen har varit framme hela dagen och det kändes efterlängtat. Nu vill jag ha våååår! Tyvärr har man suttit inne hela dagen så man har inte fått njuta av solen utomhus men jag har njutit att sett att den har varit framme i alla fall.
Idag ska jag bjuda er på en kycklingwok. En mycket god sådan. Hitta receptet hos 56 kilo.
Tänk på att receptet är för 8 pers. Och vill man inte använda kyckling så kan man använda bara grönsaker, biff eller fisk och skaldjur om man vill. Perfekt att variera sig.
Sedan bytte jag ut några av ingredienserna så de passar mig. Och så serverade jag äggnudlar till.

                                    

Kycklingwok i röd curry
8 port

1 broccolistånd
2 röda spetspaprika
1 bananschalottenlök
2 burkar bambuskott
1 burk minimajs
2 handfullar sugarsnaps (sockerärtor)éer
2 msk sesamolja
3 vitlöksklyftor
4 msk röd curry
saften av 1 lime lime
1 kilo kycklingfilé
Två st Santa Maria Creamy coconut milk (á 500 ml)
3 msk tamarisoja
1 hönsbuljongtärning eller 1,5 msk kycklingfond
1 msk malen koriander på burk
1 dl creme fraiche (går att utesluta men jag gillar det i)
Deodoriserat kokosfett att steka i

Skär ner broccoli och paprika och löken och stek dem i hög värme i kokosfett tillsammans med bambuskott, minimajs och sugarsnaps. Rensa och skär ner kycklingen i lite större bitar.
I en annan panna hetta upp lite sesamolja och fräs riven vitlök och currypastan. Blanda ner kycklingen och salta lite. Stek kycklingen tills den fått lite färg. Blanda sedan. Häll på kokosnötmjölken och smaka av med soja och koriander. Pressa ner 1 lime. Låt allt småputtra några minuter under lock.
Servera med avsköljd och lättkokta shiratakinudlar (eller sjögräsnudlar) som sedan fått fräsa i panna med soja och kokosfett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...