tisdag 4 februari 2014

Bullar bullar bullar!

Nybakta bullar, finns det nåt godare? Åh, doften och smaken är förförisk.
Har längtat efter nybakta bullar och jag brukar bara göra kanelsnäckor men nu blev jag även sugen på blåbärsfyllning. Så jag gjorde en sats deg och fyllde ena med kanel och den andra med blåbärssylt. Sen blev det snäckor och snurror (första gången jag gör snurror).
Kanelbullarna fick pärlsocker och blåbärssnurrorna pensla jag med smält smör och socker på lagom till servering. Inte dåligt med två olika sorters bullar att välja på till fikat. Eller varför välja när man kan äta en av varje. Det är ett måste när de är nybakta :)
Nedan recept är på snäckor men vill ni göra snurror så går det lika bra :) Eller gör som jag och gör två olika.
                               

Bullar (ca 40 st)

50 g jäst
125 g smör
5 dl mjölk
1 ½ dl socker
½ tsk salt
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör (jag snålar inte utan använder mer)
3/4 dl socker
1-2 msk kanel (jag har ännu mer i då jag älskar kanel)

Eller

75 g smör (använd mer om du vill, blir bara godare)
Vaniljsocker
Blåbärssylt

Till pensling:
1 ägg
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt sedan socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 20 min. Rör ihop fyllningen. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka, ca ½ cm tjock. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Rulla ihop och skär varje rulle i 20 bitar. Ställ dem med snittytan upp på bakplåtspapper på plåtar. Låt dem jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen ca 5-7 min. Låt bullarna svalna.

2 kommentarer:

  1. Ser så gott ut!!

    Jag brukar också ta mer än det står, det blir ju bara godare!

    /Malin

    SvaraRadera
  2. Bullar är så fantastiskt gott och speciellt nybakade :)

    Ja, lite extra så blir allt godare!

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...