söndag 20 oktober 2013

Chokladpannacotta med lakritsmarinerade hallon

Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade sist. Jag har haft semester i värmen och solat och badat. Sen har jag mått lite smådåligt efter jag kommit hem och har knappt vistats i köket. Men nu i helgen har jag tagit igen en del. Har blivit dessert både lördag och söndag :)
Igår gjorde jag en fantastisk god chokladpannacotta där jag marinerade färska hallon i lakrits.
Riktigt gott och man kände alla smakerna och inget tog över. Len och god pannacotta.
Kommer göras flera gånger.
                             

Chokladpannacotta med lakritsmarinerade hallon
4 port

1 st gelatinblad
75 g ljus choklad
2 dl grädde
1 krm vaniljpulver

Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Häll upp grädden i en kastrull, hacka chokladen och tillsätt den tillsammans med vaniljen. Värm grädden tills chokladen smält. OBS! Grädden får ej koka.
Krama ur gelatinet och rör ner det i grädden. Häll upp i portionsformar och låt stå kallt i ca tre timmar.

Lakritsmarinerade hallon

1 dl vatten
1/4 dl socker
1 tsk lakritspulver
125 g färska hallon

Koka upp vatten och socker till sockret har smält. Drag sedan från plattan och låt svalna och ha sedan i lakritspulvret och rör om. Häll det över hallonen och låt dra i minst en timma.
Dekorera sedan med hallonen på pannacottan och häll gärna över lite av lakritsmarinaden om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tortano med prosciutto, mozzarella och oliver

Så här på sommaren är det så härligt att sitta ute och äta när det är fint väder. Man njuter och bara har det bra. Jag gjorde ett bröd för l...