måndag 23 september 2013

Sojamarinerad kyckling

Här kommer ett riktigt smarrigt kycklingrecept. Godare än jag hade trott så det här kommer jag göra flera gånger framöver. Men jag gjorde på färre kycklingfiléer än i receptet (tänk på att receptet är för 10 pers) och anpassade måtten på de andra kryddorna därefter.
Mycket enkelt och gott. Jag serverade med äggnudlar till. Ris blir nog en bra kombination om man vill variera lite.
                                        

Sojamarinerad kyckling10 port

7 kycklingfiléer (7 filéer motsvarar ca 1 kg)
2 lime
2 msk socker
2 tsk oregano
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk malen kanel
3 msk sojasås
1 dl olivolja
3 paprikor i olika färger

1. Skär kycklingbrösten i strimlor.
2. Skölj limen. Riv limeskalet fint och pressa ut juicen. Blanda samman limeskal, limejuice, socker, oregano, cayennepeppar, kanel, soja och olivolja.
3. Vänd ner kycklingstrimlorna. Täck med plastfolie och låt dem stå i 30 minuter i kylskåpet.
4. Kärna ur och strimla paprikorna. Hetta upp en stekpanna och stek kycklingen och paprikorna i omgångar.
5. Servera med äggnudlar eller ris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...