tisdag 16 november 2010

Torta della nonna

Min present till pappa på fars dag var en middag hemma hos mig. Till efterrätt bakade jag den lättare italienska varianten av Torta della nonna (=mormors kaka) som Leila har i sin kokbok "A piece of cake". Jag har gluttat på receptet flera gånger och äntligen blev det av. Mycket god kaka med smak av mandel, apelsin och citron. Ricottaosten gör kakan ostkakelik. Resterna togs med till jobbet där det gick åt :) Tyvärr glömde jag ta foton på kakan :( Men testa den, riktigt god.

Torta della nonna

150 g mjukt smör
300 g mandelmassa
6 ekologiska ägg
250 g ricottaost
skal av 1 citron
skal av 1 apelsin
1 bittermandel
½ dl vetemjöl

Smör och mandelspån till formen
Pinjenötter
Florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader om du har varmluftsugn. Annars på ca 200 grader.
2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning.
4. Rör i ricottaost, rivet citrusskal och riven bittermandel.
5. Vänd till sist ner vetemjölet för hand.
6. Smörj en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, och bröa med krossat mandelspån.
7. Fyll formen med smeten, strö över pinjenötter.
8. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
9. Pudra över florsocker vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...