onsdag 22 september 2010

Bjudkväll

I lördags hade jag min syster med familj över på middag. Det var äntligen dax att det blev av och det var så trevligt. Det var dock nära att det blev inställt då min systerson blev lite dålig dagarna innan men som tur var så krya han på sig så de kunde komma.
För det mesta när jag bjuder på middag så blir det 3-rätters och så blev det även denna gång. Till förrätt blev det toast med guacemole, svart caviar och räkor (denna vackra bild har min syster tagit)

Till varmrätt blev det Ciccia e noci som jag tidigare har gjort och som du hittar här.
Till efterrätt blev det chokladpudding och grädde till systersonen medans vi andra njöt av en chokladsufflé med mango (även denna bild har min syster fotat och är ni nyfikna på hennes blogg så hittar ni den här.)

Och här kommer receptet på chokladsufflén...

Chokladsufflé
4 port

smör och socker till 4 små ugnsformar á ca 1,5 dl
1 dl vispgrädde
100 mörk choklad (70%)
3 ägg
2 msk socker

(2 tsk mörk rom)

1. Smöra och sockra formarna. Ställ dem gärna i frysen en stund.
Koka upp grädden i en kastrull och ta den från plattan. Bryt chokladen i bitar,
lägg ner dem i grädden och rör tills de smält.
2. Dela äggen i vitor och gulor. Rör ner gulorna i chokladsmeten, en i taget.
Vispa vitorna till hårt skum. Blanda i sockret och vispa till en fast marängsmet.
Blanda försiktigt choklad- och marängsmet. Smaksätt eventuellt med rom.
3. Fördela smeten i formarna. Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter. Suffléerna ska
vara gräddade på ytan och rinnande inuti. Servera genast!

Chokladsuffléerna kan förberedas i förväg. Fyllda formar kan stå 2-3 timmar i kylen före gräddning. Öka då gräddningstiden till ca 15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Förrätten ser god ut! Ska bjuda på en middag till en amerikan på söndag så det kan hända att jag "stjäl" din förrätt:). Har du något bra (och enkelt) recept på guacamole?
    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Den är väldigt enkel och god. Brukar göra dem som fredagsmys. Min guacemole är superenkel. Mosa avocado, i med lite gräddfil och pressad vitlök. Sedan lite citronsaft. Klart!

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...