söndag 1 november 2009

Medelhavsinspirerad köttfärslimpa

Senast jag åt köttfärslimpa var när jag bodde hemma och det är många år sen nu. Men nu har jag hittat ett recept som lät väldigt gott och som fick mig att bli sugen på köttfärslimpa. Det var väldigt enkelt att göra och till detta hade jag ugnsbakad potatis och morötter och det blev jättegott till. Ett recept som kommer hamna bland "att göra igen recept" :)

Köttfärslimpa med smak av medelhav
4 port

ca 400 g blandfärs eller nötfärs
1 ägg
ca 1 dl mjölk
1-3 msk ströbröd
salt
peppar
ca 20 fetaosttärningar
ca 5 soltorkade tomater
ca 5 stora oliver
oregano

Blanda ihop färsen med ägget och mjölken. Dosera i ströbrödet lite i taget tills du uppnår en trevlig konsistens som kan behålla formen. Använd gärna nötfärs men risken blir lätt att limpan blir torr. Salta, peppra och krydda efter vad du känner, (ofta gäller som regel att dubbla den mängd du tror). Rör i fetaosten. Skär tomaterna och oliverna i lagom stora bitar och blanda ihop allt. Forma limpan och lägg den i en ugnsform. Provstek gärna en bit i stekpannan för att känna av smaken.
Grädda i ugnen på ca 200 grader i ca 45 min (tiderna varierar med ugn, limpans form osv) så kontrollera limpan tills du tycker den verkar bra.

1 kommentar:

  1. Den måste jag prova. Passar min smak.
    Kram mamma

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...