tisdag 1 september 2009

Pasta med ricotta, kanel och valnötssås


Ytterligare ett recept från min engelska mattidning "Taste Italia". Idag blev det en rent ut sagt udda pastarätt. När jag gjorde iordning såsen så kändes det som jag höll på med en efterrätt, hm. Jag kan inte vara ärlig denna gång och säga hur det ska smaka då jag inte fick tag på ricotta i någon av de två affärerna hemma. Då höll jag på att tappa tålamodet och inspirationen. Det som fanns var mascarpone och jag vet att det är två helt olika men jag körde på det ändå. Men tyvärr tror jag att jag måste inse att det inte var nåt för mig, även om jag vill ha den på min favoritlista för jag trodde verkligen på den här rätten. Men den var alldeles för mäktig och liknade lite för mycket åt bakningshållet och efterrätter iochmed kanelen. Men jag borde ge den ett försök till och med ricotta såklart. Men kanske inte den närmaste tiden. Men man måste testa och den var ju faktiskt annorlunda.
Om ni är nyfikna så kommer här receptet i någorlunda bra svensk översättning.

Pasta med ricotta, kanel och valnötssås
4-6 port

250 g ricotta
75 g osaltat smör, mjukt
1 tsk florsocker
1 tsk kanel
500 g pasta som spaghetti, linguine eller rigatoni
5 tsk hackade valnötter
Salt och nymalen peppar

Till servering:
1½ tsk hackade valnötter
riven parmesan

Koka pastan enl förpackningen. Häll av pastan i durkslag men spara 100 ml av pastavattnet.
Blanda ricotta, smör, florsocker och kanel i en stor skål och blanda med en träsked till den är mjuk och krämig.
Tillsätt salt och peppar efter smak och häll sedan i 50 ml av pastavattnet.
Tillsätt ricottablandningen i pastan och blanda eventuellt i resten av pastavattnet om det behövs. Blanda i valnötterna. Rör till allt är blandat.
Servera genast med extra valnötter och parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...