lördag 19 september 2009

Kycklingpaj

Det är smidigt med paj, gott är det också. Det är en bra rätt att bjuda många på. Idag testade jag en ny sorts paj. Jag hade bacon i, jag tyckte det är gott och lite matigare. Ger en god smak.
Jag gillade pajen och den kommer att göras igen.


Kycklingpaj
6-8 port

3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
2 kycklingfiléer
1 bit purjolök, ca 300 g
smör
½ tsk salt
1 röd paprika
2 dl lätt creme fraiche "paprika & chili"
3 ägg
2 dl riven ost

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Nagga pajskalet med en gaffel och låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.
Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla purjolöken. Salta och stek kycklingen i smör i en stekpanna. Tillsätt purjolöken och låt den fräsa med. Låt svalna något.
Kärna ur och tärna paprikan. Blanda kyckling, purjolök, paprika, creme fraiche, ägg och hälften av osten. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Fördela blandningen i pajskalet och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min. Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...