söndag 23 augusti 2009

Kycklinglasagne

Häromdagen kom tidningen Allt om mat och däri fanns ett recept på kycklinglasagne som lät gott så idag testade jag det. Det blev lite rinnigt men det var gott. Men det kändes som man skulle vilja ha lite mer fyllning än det som var. Men vinet i såsen gjorde allt tycker jag. Kan tänka mig att det skulle bli gott med lite hackade valnötter i. Får testa det nästa gång och kanske ha lite mer grönsaker i.


Krämig kyckling- och spenatlasagne
4 pers.

3 kycklingfiléer
1 msk + 1 tsk olivolja
2 tsk grillkrydda
350 g färsk spenat
3 dl vispgrädde
2 dl torrt vitt vin
250 g färska lasagneplattor
3 dl riven prästost
2 dl riven parmesanost

1. Skär kycklingen i smala strimlor. Fräs strimlorna i 1 msk olja ca 5 min.
Strö över grillkryddan. Lägg upp på ett fat så länge.
2. Fräs spenaten i 1 tsk olja under omrörning ca 3 min tills all vätska kokat in.
3. Koka ihop grädde och vin i en kastrull ca 5 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Häll lite vinsås i bottnen på en ugnssäker form.
Varva lasagneplattorna med kyckling, spenat, prästost och vinsås i formen.
Häll vinsås överst och strö över parmesanost. Gratinera mitt i ugnen ca 20 min.

2 kommentarer:

  1. Nu har jag testat det här och det blev supergott. Eftersom du tyckte att det inte skadade med mer fyllning så tog jag med vitlöksfrästa champinjoner i fyllningen. Jag hade även lite redning i såsen så den blev aningen tjockare.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gjorde rätten och att du gillade den. Bra att du testa med lite mer utfyllnad, då vet man till nästa gång :)

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...