tisdag 26 maj 2009

Kokoskaka

Är fortfarande på bakhumör. Så idag baka jag en kokoskaka (även kallad kolesterolkaka men det behöver man ju inte säga högt:)) Jag har ätit den flera gånger då min syster har gjort den och jag tycker den är så underbart god så nu testade jag på den själv. Den är otroligt söt så skär den inte i stora bitar. Den är enkel att göra och går relativt fort. Det är en chokladbotten med en kokosglasyr.



När kakorna är klara så är de härligt sega, kladdiga och smakar helt underbart gott. Jag kunde inte låta bli att skära upp en bit innan den hade svalnat och då var det inte lätt men jag ville provsmaka samt få till en lockande bild så ni skulle få se vad jag pratar om.


Och den var lika god som jag minns den. Visst ser det frestande ut? Och visst vill ni ha receptet? Trodde väl det.

P.S. I receptet nedan står det att man inte ska bre ut smeten ut till kanten men för mig rann smeten ut till kanterna och det blev inte bränt.

Kokoskaka

Underdel:
4 st ägg, vispas
6 dl socker, vispas
6 msk kakao, rör ned
150 g smält margarin, rör ned
2 tsk vaniljsocker, rör ned
1 tsk salt, rör ned
3 dl vetemjöl, rör ned sist

Glasyr:
200 g kokosflingor
2 dl socker
1 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde, ej vispad
75 g smält margarin

Vispa ägg och socker. Rör ned kakao, smält margarin, vaniljsocker och salt. Rör sedan ner vetemjölet.
Bre ut på bakplåtspapper i långpanna men ej ut i kanten (den jäser ut ordentligt och kanten blir bränd) och grädda i mitten av ugnen ca 15 min i 200 grader.
Rör under tiden ihop glasyren.
Rör ihop kokosflingor, socker, sirap, vispgrädde och smält margarin och låt puttra i ca 5 minuter.
Ta ut kakan ur ugnen och bred över kokosmassan och grädda ytterligare 10 minuter eller tills kokosen har blivit gyllenbrun.
Låt svalna och skär sedan i mindre bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...