onsdag 1 april 2009

Sibiriens Soppkök

Äntligen! Idag blev det äntligen soppdax. Jag och min vän Sara har pratat så länge om att gå hit och äta soppa och nu blev det av. Stället är litet, rymmer 17 platser tyckte jag att jag räknade till. Det är litet och mysigt med färska grönsaker/rotfruker precis innanför dörren där kocken ibland kommer ut och hämtar lite till maten. Man bör boka bord om man ska gå hit för annars är det lätt att få "nej, tyvärr det är fullt". Och det blir varmt där inne kan jag säga. Vi satt precis vid dörren och först blev jag lite orolig att jag skulle frysa men jag längtade bara tills dörren öppnades och kall luft kom in och kylde lite. Det blev inte bättre av att man blir varm av att äta soppa. Menyn finns på väggen på "krittavlor". Det finns nog runt 10 olika soppor att välja på. Jag tog en variant där man får 3 mindre soppor och får välja vilka 3 man vill ha. Ett bra sätt att hitta sin favorit. Jag valde "Husets", "seafood" och "Yam" som är en thaisoppa. Det är mycket soppa man får. Alla dessa tre är 0,75 liter. Jag gillade seafood och Yam men Husets stoppade jag bara ner skeden i och smakade och sen ville jag inte ha mer. Det skulle vara en hemmagjord hummerfond med räkor, fisk, konjak och grädde i bland annat. Den smaka svamp. Min vän smakade och sa att det smaka svampsoppa. Jag gillar inte svamp och jag kunde inte äta den. Man börjar undra om de hade tagit fel på Husets och murkelsoppan men det låg ju räkor och fisk in den men ändå. Kunde ju ha frågat men jag blev så mätt på de andra två så det räckte. Men besviken blev jag på den iallafall. Men thaisoppan hade räkor och nudlar i och det var jättegott. Seafooden var lite som en gryta med massa goda ingredienser.
Till detta blev det ett glas vitt vin :)

Läs mer om Sibiriens Soppkök på http://www.sibirienssoppkok.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...