lördag 14 mars 2009

Pasta med kyckling och kokos

Igår kväll gjorde jag pasta med kyckling i kokosmjölk. Tyvärr blev jag lite besviken. Blev inte riktigt som jag ville. Men det var gott och jag kommer säkert göra den igen med lite ändringar. Det blev alldeles för mycket kokosmjölk tyckte jag. Det blev ingen "pastasås" utan såsen lade sig i botten av tallriken och bara flöt ut. När jag tänker pastasås så tänker jag krämigt så det här liknade mer en kycklinggryta som skulle passa till ris eller liknande. Men det var goda smaker.

Linguine och kycklingsås med kokosmjölk
4 port

400 g Linguine
3 st kycklingfiléer
2 msk rapsolja
1 st rödlök
2 st vitlöksklyftor
1,5 tsk färskriven ingefära
1 st röd paprika
300 g gröna bönor, färska eller frysta
1 burk kokosmjölk (400g )
1 st lime
salt och peppar


1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
2. Strimla kycklingfiléerna.
3. Skala och skiva lökarna. Skär paprikan i bitar och dela bönorna.
4. Stek kycklingen tillsammans med löken i lite olja i en het panna eller stekgryta.
5. Tillsätt paprika, bönor och ingefära som får fräsa med mot slutet. Blanda i kokosmjölk
och låt det koka upp.
6. Smaksätt med lite pressad lime, salt och peppar.

Blanda såsen med den nykokta pastan. Servera med limeklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...