tisdag 10 mars 2009

Kyckling i lergryta

Häromdagen gjorde jag kyckling i lergryta. Tycker det är ett fantastiskt bra sätt att få en god och mör kyckling där man dessutom inte behöver lägga mycket tid åt att laga mat. Jag gillar mat med kryddor så jag delar en citron i klyftor och stoppar in i kycklingen (blir så gott när citronen får ångkokas in i kycklingköttet och blir saftigt), sen tar jag gärna färska kryddor och stoppar i plus 1-2 vitlöksklyftor som jag har krossat. Sen häller jag i rätt mycket av cayennepeppar, ingefära, kanel, paprika och spiskummin. Sen skårar jag kycklingen och kryddar rikligt med samma kryddor över hela kycklingen (plus pressar lite citron om man vill) och lägger sen i den blöta lergrytan. Skalar lite potatis och morötter och lägger i runt kycklingen och sen i med nån deciliter vatten så det får ångkokas. In med lergrytan i en kall ugn och stek sen i 250 grader i ca 75 min eller till köttet är klart och ej rosafärgat. När det är klart så har du hela maträtten klar. Servera gärna med lite grönsaker vid sidan om.
Doften som sprids är obeskrivligt ljuvlig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...