söndag 22 februari 2009

Marockansk kycklinggryta

Den här maträtten har jag gjort många gånger. Det är en rätt som alltid kommer tillbaka. Den är exotiskt, smakrik och enkel att göra. Den är också en av mina favoriter. Känns som jag skriver att allt är favoriter men man gör ju mat man gillar eller hur? Till denna rätt serverar jag bulgur men man tar det man vill ha men eftersom det är en rätt från marocko så tycker jag att couscous eller bulgur passar utmärkt. Hade ett granatäpple hemma som jag strödde över. Har ni inte testat granatäpple nångång? Gör det, det är fantastiskt gott och färglatt. Nyttigt är det också.
Receptet på grytan finns nedan.





Kycklinggryta med frukt och mandel
4 port

ca 1½ kg kycklingdelar (jag tar kycklingfiléer och skär i mindre bitar)
pressad saft av 1 citron
salt och nymalen peppar
2 tsk malen spiskummin
2 krm kanel
1 kuvert saffran (½ g)
10 urkärnade katrinplommon
6 torkade aprikoser
2 gula lökar
3/4 dl ljusa sultanrussin
2 dl vatten
3 msk smält smör
1½ dl skållad skalad mandel

Couscous eller ris

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg kycklingdelarna i en ugnssäker form. Droppa över citronsaft, salta ochpeppra.
Strö spiskummin och kanel över kycklingen. Lös upp saffranet i lite hett vatten och droppa över kycklingen.
Blötlägg katrinplommon och aprikoser i hett vatten i cirka 10 minuter. Låt dem rinna av och dela dem mitt itu. Skala löken och skär i klyftor. Lägg lök, torkad frukt och russin runt kycklingen.
Täck formen med aluminiumfolie och stek kycklingen i cirka 35 minuter, ös några gånger under stektiden.
Höj ugnsvärmen till 225 grader. Ta bort folien och stek till kycklingen har en gyllenbrun färg och är genomstekt, cirka 10 minuter. Kycklingsaften ska vara ofärgad när kycklingen är färdig.
Rosta mandeln i en torr och het stekpanna och strö över kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...