tisdag 17 februari 2009

Kokosmuffins med "crisp"

Som sagt var, jag är inne på mitt bakhumör fortfarande och idag blev det kokosmuffins med "crisp". Det är ett litet täcke ovanpå muffinsen med knaprigt kokostak. Jag har provsmakat en och den var riktigt god. Nu har jag packat ner resten och tänkte ge dem till min far imorgon bitti när han skjutsar mig en bit till gymmet och jobbet. Han kan dela med sig till sina kollegor. Jag vågar inte ha dem hemma för då äter jag upp dem :)

Kokosmuffins med "crisp" (källa: Linda Johansson)
16 portioner, normalstora formar

1 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 ägg
½ dl olja
1 dl filmjölk eller yoghurt

"Crisp"
100 g smör
1 dl strösocker
2 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 220 grader.
Ställ ut muffinsformar på en plåt, ta gärna dubbla formar!
Börja med "crispet": smält smör i en kastrull, rör ner sockret och kokosen. Ställ åt sidan.

Sedan smeten: Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke, rör sedan ner övriga
ingredienser i bunken, blanda väl.
Fyll formarna till lite mer än hälften med smet, sedan en klick "crisp" på.

Grädda lite längre ner i ugnen i ca 10 min.


1 kommentar:

  1. Bakade muffinsen förra veckan rekommenderar den verkligen till alla ;)
    // Sirvan

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...