fredag 13 februari 2009

Fredag med tortillatårta

Och så var det fredag igen och jag hade varken fantasi eller var sugen på något speciellt till kvällen. Var inte sugen på hämtmat heller. Har hört talas om tortillatårta men aldrig gjort det så ikväll så blev det premiär. Jag kan säga en sak nu när jag har smakat den. Det var absolut inte sista gången jag gjorde den. Ärligt talat blev det bättre än vad jag hade trott. Det är alltid kul. Receptet kommer ursprungligen från Old el paso men jag har gjort min egna variant på den så ni får receptet på det jag gjorde. Har tyvärr inga måttanvisningar att ge då jag tog lite på en höft men ska ge på ett ungefär. Ni hittar receptet nedan.




Tortillatårta (ca 4 pers)

4 tortillabröd
400-500 g köttfärs
1,5 - 2dl majskorn
½ hackad lök
1 liten paprika (skurna i mindre bitar)
Feferoni (efter smak och styrka)
½ ask coctailtomater (skurna i fjärdedelar)
ca 150 g philadelphiaost
½ burk chunky salsa
Salt och peppar
ca 2 dl riven ost
Svarta oliver (hackade)

Sätt ugnen på 225 grader. Bryn färsen och ha i majskorn, lök, paprika, hackad feferoni, tomater och låt fräsa ihop. Blanda sen i philadelphiaost och salsasås och smaka av med salt och peppar.
Lägg ut ett bakplåtspapper på en plåt. Lägg ut ett tortillabröd och bred på fyllning. Lägg på ytterligare ett tortillabröd och fortsätt så till den sista tortillan ligger på och det ska även vara fyllning på översta. Strö över hackade svarta oliver och till sist den rivna osten.
Låt stå i ugnen 10-15 min tills tårtan blivit genomvarm osten har fått fin färg.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Ser jättegott ut den måste jag prova på.
    Kram mamma

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...