torsdag 14 januari 2021

Laxfilé med sötpotatis och sojadressing

God fortsättning! Hoppas ni har startat året bra och är vid god hälsa.
Här har snön hittat hit och nu är det vitt och vintrigt ute. Nu försöker man hitta tillbaka till vardagen och rutiner igen efter ha varit lite ledig. Alltid i början av året är jag sugen på asiatisk mat, eller det är jag annars med men extra mycket nu när man har ätit julmat och mer onyttigt. 
Så i helgen gjorde jag denna asiatiska lax där allt lagas i ugnen så det är väldigt smidigt. Ett recept jag hittade i en tidning. Jag lagar inte så mycket sötpotatis men det är gott så det var ett trevligt inslag i rätten. Receptet finner ni nedan.


Laxfilé med sötpotatis och sojadressing
4 port

4 portionsbitar laxfilé
500 g sötpotatis
solrosolja
flingsalt
svarta sesamfrön (jag hade bara vita hemma)
4 små pak choi á cirka 100 g (jag tog 2 stora och delade på)

Dressing:
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
2 msk solrosolja
3 msk finstrimlad färsk ingefära
1½ dl japansk soja
1 msk risvinäger
2 tsk fisksås
1 tsk råsocker
2 tsk sesamolja

Topping:
3 strimlade salladslökar
1 strimlad röd chilifrukt
limeklyftor, koriander

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Tvätta potatisen och skär den i lagom stora klyftor. Lägg potatisen på en smord plåt. Blanda med lite olja och krydda med flingsalt. Baka potatisen i cirka 10 minuter.
3. Ta ut potatisen och sänk ugnsvärmen till 200 grader.
4. Pensla lite olja på fisken. Krydda med salt. Dela pak choi på längden. Om den är stor, skär i kvartar. Pensla också pak choi med lite olja och krydda med salt. Lägg lax och pak choi på plåten. Strö sesamfrön över.
5. Stek i mitten av ugnen i cirka 20 minuter tills laxen är knappt genomstekt och potatisen mjuk.
6. Dressing: Skala och skiva vitlöken. Kärna ur och hacka chilin. Hetta upp oljan i en kastrull. Tillsätt vitlök, chili och ingefära. Fräs sakta någon minut. Tillsätt soja, vinäger, fisksås, socker och sesamolja, värm sakta.
7. Topping: Strö salladslök, chili, koriander och limeklyftor över fisken före servering. Servera dressingen till.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...