lördag 17 september 2016

Indisk kokoscurry med nötfärs

Då var det dags för tredje rätten i Linas Matkasse. Det var en indisk kokoscurry med nötfärs, mynta och blomkål. Väldigt snabb att göra och goda kryddor i. Men rätten såg inte ut som på bilden i recepthäftet utan mer blek. En helt ok vardagsrätt men inget jag känner att jag kommer att göra igen.
Men bara för att jag känner så, betyder inte att andra känner så. Alltid kul att testa nytt.
Nu är det bara en rätt kvar att skriva om och det är den näst bästa rätten i kassen :)
                           

Indisk kokoscurry med nötfärs, mynta och blomkål
2 port

Basmatiris
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
½ blomkål
Olja
ca 250 g nötfärs
1 msk spiskummin
½ msk malen ingefära
½ msk malen koriander
½ tsk salt
1 msk tomatpuré
½ msk flytande honung
½ tsk chili flakes
2/3 förp kokosmjölk (165 ml)
1½ dl vatten
½ tärning kycklingbuljong
½ ask coctailtomater
½ kruka mynta

1. Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
2. Finhacka lök och vitlöksklyfta. Skär blomkålen i mindre bitar.
3. Värm upp lite olja i en stekgryta. Stek nötfärs och alla grönsaker 2-3 min. Krydda med spiskummin, ingefära, koriander och salt.
4. Blanda ner tomatpuré, honung, chili flakes, kokosmjölk, vatten och kycklingbuljong. Låt sjuda 7-9 min.
5. Halvera coctailtomater och grovhacka mynta.
6. Toppa grytan med tomat och mynta och servera med basmatiris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...